●PCJ Interview
・File13 佐野円香
・File12 飯田かずな
・File11 河合俊哉
・File10 酒匂オサム
・File09 P.M.Ken

・File08 高木こずえ
・File07 太田拓実
・File06 鈴木心
・File05 青山裕企
・File04 小山泰介
・File03 奥本昭久
・File02 常盤響
・File01 辻佐織

●Company File
・File10 ペンタックスリコーイメージング
・File09 ハッセルブラッド・ジャパン
・File08 アドビ システムズ
・File07 富士フイルム
・File06 駒村商会
・File05 ジナー
・File04 ハッセルブラッド
・File03 シグマ
・File02 フェーズワン
・File01 ライカ

●Overseas Photographers
・File14 Jon Nicholson
・File13 Julia Fullerton-Batten
・File12 Anne Schwalbe
・File11 Ola Rindal
・File10 Peter Kaaden
File09 Josh Madson
・File08 Michael Kenna
・File07 Todd McLellan
・File06 Mona Kuhn
・File05 Diana Scheunemann
・File04 Albert Watson
・File03 Nick Meek
・File02 Rankin
・File01 Ron van Dongen








翻訳:編集部

→English Version

Jon Nicholson

●プロフィール
1961年8月20日、イギリスのロンドン生まれのフォトグラファー。F1グランプリなどのカーレースの写真家としても有名。「5 Days of a Grand Prix」などの作品を刊行している。
http://www.jonnicholson.co.uk/


「シリーズ海外写真家たちに聞く」では、現在活躍されている海外写真家の方々に、「バイオグラフィー」「活動内容」「現在の道具」「今後の活動」という4つの質問を軸にインタビューを行っていく。今回はイギリス出身のフォトグラファー、ジョン・ニコルソン氏に話を伺った。

All Photographs © Jon Nicholson



◆作品

「Darfur」から「the soles’(足底)—生存者たちの足」

「a moment to reflect」

「東京の芝原仁一郎」。彼は今富士山の近くに住み、アメリカで雄牛に乗ったりして過ごしている。彼はすばらしい友達です。彼とレーサーは、Leica M6で撮影している。
●Biography バイオグラフィー

Q:はじめに生年月日と生まれた場所(国、地域)を教えてください。

Jon:1961年8月20日、イギリスのロンドン生まれです。

Q:写真を始めたのは何歳の頃ですか? 何故写真に興味を持ったか覚えていますか? また、子供の頃他に何に興味を持っていましたか?

Jon:私が写真を撮り始めたのは1979年頃で、バスルームでフィルムを現像していました。ただそれが大好きで、何故だかは覚えていません。始めてすぐに撮った写真はバターシー発電所(Battersea Power Station)だったのは覚えていて、そこを車で通るたびに、その頃のことを思います。

Q:最終学歴を教えてください。写真を専門に学んだのでしょうか?

Jon:写真は専攻しませんでした。

Q:若い頃に影響を受けた表現はありますか? 例えば写真家、映画、音楽などで夢中になったアーティストやミュージシャンはいますか?

Jon:ずっとローリング・ストーンズのファンで、1970年初頭のストーンズのツアーのアニー・リーボヴィッツ(Annie Leibovitz)の写真がとても好きでした。それは私に、起こっていることへ近づこうという気持ちをかきたてました。ショートレンズ。私はイメージするということに、人とちょっと違ったアプローチをするのがとても好きです。私自身は普段はトラディショナルなタイプの人間ですが、スポーツ好きで育ったので、スポーツをレポートするアプローチでやりたかったんです。

Q:写真を職業にした理由はなんですか? 他に職業の選択肢を考えたことはありますか?

Jon:旅行が大好きで、人に会うこと、違う文化を探検することがとても好きです。世界中を見て回るのは私にとって、とても楽しいことです。若い頃私はサーファーで、そのカルチャーの写真を撮っていましたが、成長するにつれ、新しいストーリーを欲する気持ちが強くなりました。写真家はどこにでも行けるパスポートです。ドアをノックして「ハイ。私は写真家です。入ってもいいですか?」と聞くと答えは、たいてい「イエス」です。

Q:日本で知っている写真家はいますか?

Jon:グランプリレースを撮っているとき、私は日本の写真家たちがいつも違ったやり方で撮るのがとても好きでした。私は日本語が話せるわけではないのでコミュニケーションは困難で、今でもそれは謎のままです。


●Work 活動内容

Q:どういった題材やテーマに今興味を持っていますか?

Jon:自分の環境にいる人々、私は今、かなりの量の仕事をビルマとプータンでしています。時間のかかるストーリーです。私はプロジェクトに長く時間をかけるのが好きです。

Q:現在、商業写真と作家活動、どちらが主体ですか?

Jon:私はドキュメンタリーの写真家なので、働くとき、見るときにいつもストーリーを考えています。

Q:最近は一眼レフでもムービーが撮れますが、ムービーに関する仕事や活動は行っていますか?

Jon:いいえ。でもやるべきですね。2つのことに集中するのは難しいし、1つは妥協することになるでしょうが。

Q:ご自分のこれまでの作品でベスト3と思うものを挙げてください。それぞれの選定理由や思い出も教えてください。

Jon:一番は、「Cowboys: A Vanishing World」。理由は、5年間旅をして、継続することに必死で戦っている世界を発見したからです。思い出は、東京出身のブルライダー(雄牛乗り)の芝原仁一郎と仕事をしたこと。すごく楽しかった。日本のカウボーイ!!

二番は、Sunday Time誌でのDarfur(ダーファー)エキシビジョン。理由は、忘れることのできない衝撃的な出来事。ジョージ・クルーニーにwatch.comではないところで写真が使われたこと。思い出は、もう少しで殺されそうになったこと。

三番は、「5 Days of a Grand Prix」の本。すべてモノクロで、私のお気に入りです。思い出、ぼくのライカス(Leicas)と一緒に、レーシングカーに熱中している人々の見ながら歩き回ったこと。


●Tools 現在の道具

Q:フイルムカメラは何をお使いですか? 具体的なメーカー名や製品名を教えてください。複数あればできるだけ書いてください。

Jon:MPPの4×5フィールドカメラと35mm同等のレンズ。それとGandolfi 8×10フィールドカメラとさまざまなレンズです。

Q:どこのフィルムが一番好きですか?

Jon:コダックのTriXです。なぜかって?、それは一番だから、ライカで撮るときに使うフィルムで、穀物調のトーンやすべてが素晴らしいの一言です。

Q:どこのデジタルカメラを今使っていますか?


Jon:Nikon D4、Nikon D810とすべてのレンズです。

Q:現在のメインのカメラはなんですか? その理由も教えてください。

Jon:ニコンのD810です。ハッセルブラッドやライカを使っているような感じで、クオリティが素晴らしいし、ニコンの製品の中でもベストのカメラです。ファイルのサイズ、シャープネス、使い方も簡単です(何をするのか分かっていればね)。

ごく最近、ライカとLeica MP digitalと Monochromeを使うことのアレンジができたところで、次のミャンマーでの撮影にもっていきます。彼らは、私の仕事と写真家としての私をサポートしてくれる。ライカのようなカメラを使えるというのは、本当に素晴らしいことで、正直にいって、私の仕事には、ライカが他のカメラよりも合っています。


Q:使っているアクセサリーは。

Jon:Gitzoの三脚と一脚、Elinchromのストロボ、Metro Imagingのプリンタです。

Q:他には欠かせないアクセサリーやツールはありますか?

Jon:LEEのフィルター。いらない範囲を全部取り除ける。私は、やれることはPhotoshopではなく、フィルムでやろうと思っています。

Q:デジタルカメラでは、どんなソフトウェアを主に使っていますか?


Jon:PhotoshopとPhoto Mechanicです。

Q:自分でフィルムは現像しますか?


Jon:もうやらないですね。子供が増えると、暗室に自分を閉じ込められなくなってくるから。

Q:レタッチはどうですか? 


Jon:できる限り少なくしています。クライアントが望めばクライアント次第ですが。

Q:フィルムとデジタル、どちらが好きですか? 


Jon:私はライカ M6で撮影するのが大好きです。フィルムで撮影するという経験から離れることに意味はありますか? もっと大きいフォーマットのフィルムで撮りたいですね。露出のスピードなどについていけるように。

またデジタルカメラは簡単で高いクオリティを得られます。Nik Softwareやモノクロで、使い古したような感じにイメージのグレードを落としたりします。


●Schedule 今後の活動

Q:展覧会、写真集、プロジェクトなど、2015年の活動予定をお聞かせください。

Jon:シティ・オブ・ロンドン自治体とテームズ・アンド・ハドソン社から発行されるロンドンを2年間ドキュメントするプロジェクトを始めたばかりです。

1月にビルマ、3月にプータンに向かい、その後は分かりません。アバクロンビー&ケントとともに、少人数のグループで学びたい人の写真のツアーも行います。

Q:今後撮ってみたい被写体は何ですか。


Jon:日本に行って撮りたい。日本がとても好きなので。

Q:日本の若手のフォトグラファーに一言お願いします。


Jon:ストーリーは、自分の住んでいるところを良く探して、いつも空港に駆けつけないで。写真はあなたの生活です。個人的な写真は、人々がマグナムのルネ・ブリを見て思い出すような写真です。あなた自身をあなたを取り囲むものから切り離し、イメージだけによく集中することです。





Questionnaire

Our questions are divided into 4 parts: biography, works, tools and upcoming works/projects. Your cooperation is greatly appreciated, but please just skip any questions you would not like to answer.

Also, it would be great if you could provide us with a picture of your face as well as some pictures your mentions in this questionnaire. Thank you!


-Biography-

Q1. Please tell us your date of birth and where you were born.

20-08-1961 in London UK

Q2. When did you start taking photos? Do you remember why you developed an interest in taking pictures? What else were you interested in as a child?

I started talking pictures in about 1979 and processing film in my bathroom, I just loved it I cant remember why. I can remember some of my first pictures were of Battersea power station and everytime I drive past I think of those days long ago.

Q3. Please let us know your academic background.
Did you major in photography?


No I didn’t major in photography I left school with a few exams results and off I went.

Q4. What creative expressions influenced you in your youth? Were you crazy about any particular photographers, movie stars, musicians or other artists?

Always been a rolling stones fan and loved Annie’s pictures of the stones on tour in the early 1970’s, that really got me going on wanting to get close to what was going on, short lens, I loved things that were a little different peoples approach to images and imaging. Although I am a traditionalist in what I do. I grew up loving sport so wanted to do the reportage approach in sport.

Q5. Why did you choose photography as your occupation? Have you ever considered any other options?

I love to travel, I love meeting people and exploring different cultures even if it doesn’t produce an image I have had a lot of fun going around the world observing, early on I was a surfer so got into taking pics of that culture and then as I grew up my desire for news stories came through.
Photography is a passport anywhere, knock on the door hi Im a photographer can I come in and normally the answer is yes.

Q6. Please let us know any Japanese photographers you are familiar with. What is your evaluation of them?

When I shot in Grand Prix racing I loved the work the Japanese photographers would do always different and not really being able to speak Japanese it was hard to communicate so the mistery lived on.



-Works-

Q1. In what objects and themes are you interested right now?

People in their environment I am working a great deal in Burma and Bhutan. Stories that will take a while to do. I like working for long periods on projects.

Q2. Which is your current mainstream, commercial photography or non-commercial creative activity?

I am a documentary photographer so I work and look and the time always thinking of a story.

Q3. Now a single-lens reflex camera can be used to make movies. Are you working on any projects now where you make use of SRL for making a movie?

No but I should ? its hard to concentrate on two things though and one will be compromised.

Q4. Please select the 3 best works from all over your works. Then please let us know the reason why you think they are the best, and write some memories or episodes about them.

1. name of the work; cowboys a vanishing world Book
reason: 5 years of travelling to discover a world that is fighting hard to continue.
memory: working with a Japanese Bull rider Jean Shibarhara from Tokyo great fun…. A Japanese Cowboy!!

2. name of the work: Darfur exhibition Sunday Time magazine.
reason: a hard hitting story that is not going away…. Pics used by George Clooney on not on our watch.com
memory: nearly getting killed!

3. name of the work: 5days of a grand Prix book
reason:all black and white my favourite!
memory: walking around with my Leicas watching all these people mad for racing cars.


-Tools-

Q1. What model of film camera do you currently use? Please let us know the specific model. If you have more than one camera, please list as many as possible.

body:MPP 5x4 field camera
the lens: 35mm equivalent

body:Gandolfi 8x10 field camera
the lens: various.

Q2. What brand of film do you like the best?

Vname: Kodak Tri X

why? It’s the best ? when I shot leicas is it was the film to use….. grain tone everything is just great.

Q3. What brand of digital camera do you currently use? Please let us know the specific model. If you have use more than one, please list as many as you can.

body: Nikon D4 x2
lens:all

body: Nikon D810
lens: all

Q4. Which camera is the main one you use now? Why?

body: D810 nikon its like using a hasslblad or a leica its quality is amazing the best camera they have produced. Files size sharpness easy to use (if you know what to do).

lens: all

I have just come to an arrangement with Leica to use Leica MP digital and the Monochrome which I will be taking to Myanmar next for a shoot, they are supporting my work and me as a photographer. This is brilliant as they are such wonderful cameras to use, and honestly they suite my work better than any other cameras.

Q5. Please let us know accessories you use.

tripod/monopod: gitzo tripods and monpods

strobe light: elinchrome

printer: metro Imaging

Q6. Are there any other essential accessories or tools for you?

Lee filters I take a whole range away with me I believe about doing things in the film not in photoshop.

Q7. When you use a digital camera, what software do you mostly use (e.g. Photoshop, Capture One, etc)?

Photoshop. And photo mechanic

Q8. Do you develop film on your own?

No more I have kids and cant lock myself away anymore.

Q9. How about retouching? What is the reason you do/don’t retouch yourself?

How do you retouch or have photos retouched?
I do as little as possible if a client wants to then that’s upto them.

Q10. Which do you prefer, a film camera or a digital camera? What do you feel about their pros and cons?

L-film camera I would love to shoot my Leica M6 but whats the point apart from the experience of shooting film ? I would love to shoot more large format film as it keeps you up to speed with exposure etc
pros/

cons/

-digital camera its easy and great quality I do down grade images so they look a bit beaten up with Nik software, black and whites etc.
pros/

cons/


-Upcoming works/projects-

Q1. What are your prospective projects in 2015 (e.g. exhibitions, projects, publications etc.)

I have just started a two year project to document the city of London with the City of London Corporation for a book to be published by Thames and Hudson.

I am off to Burma in Jan and Bhutan in March then who knows.

I also run photo tours with Abercrombie and Kent for small groups who want to learn.

Q2. What object would you like to photograph in the future?

I do want to come to Japan and shoot…. I love it there.

Q3. Please give us any comments for young Japanese photographers.

Look close to home for stories don’t always rush to the airport, photograph your life, personal pictures are the pics that people remember look at Rene Burri, detach yourself from your surroundings and really concentrate on images.


Thank you very much!
My pleasure jon Nicholson.








↑Page Top


| ご利用について  | 広告掲載のご案内  | プライバシーについて | 会社概要 | お問い合わせ |
Copyright (c)2010 colors ltd. All rights reserved